Horizontaal en verticaal transport

Home
Kranen

American
Demag
Faun
Gottwald
Grove
Krupp
Liebherr
Sennebogen
Spierings
Overige

Vrachtauto's
Evenementen
Mammoet
Wat is er nieuw?
Wat komt er?
Links
Over mij & contact
Wallpapers
Gastenboek



Drijvende kranen.

Alhoewel mijn directe interesse niet bij drijvende kranen ligt is het uiteraard wel interessant om te zien. Hier werd de Fairpartner van Jumbo Shipping getest bij Huisman nadat er 2 stuks 800 tons mastkranen op gemonteerd waren. Later zijn deze mastkranen verzwaard naar 900t per stuk. Inmidddels is Jumbo bezig met een nieuwe schip in de K-klasse, uitgevoerd met 2 kranen a 1500t capaciteit.
De grootste bok in de haven van Antwerpen is Den Brabo, gebouwd in 1981 met een capaciteit van 800 ton. Op de foto in actie om een Gottwald havenkraan te verplaatsen.
Hier is de Lara 1 ook bezig met het verplaatsen van een havenkraan in de haven van Rotterdam. Gebouwd in 1986 door Figee met een capaciteit van 250 ton onder de naam Mersey Mammoth. Nadat Hapo 'm overgenomen had is de naam veranderd in Lara 1.
Nog een kraan verplaatsing, dit keer met de Matador 2 van Bonn & Mees en de GPS Apollo. Beide zijn 400 tons bokken, Matador 2 is gebouwd in 1976 en de GPS Apollo in 1967 onder de naam Tak Lift 2 bij de firma Smit.
De GPS Atlas met een TC 3200 van Sarens in de takels. Net als de Apollo gebouwd in 1967 als Tak Lift 3 voor Smit. Tot enkele jaren geleden waren beide bokken gestationeerd in Rotterdam maar inmiddels zijn ze verhuisd naar Engeland.

Een na grootste bok bij de firma Smit Internationale is de Tak Lift 4. Te water gelaten in 1981 en is begonnen als 1600 tons bok, inmiddels heeft de bok een capaciteit van 2200 ton en zelfs 1400 ton over de jib.
Tak Lift 6 kwam ik toevallig een keer tegen in Amerika, hiervoor was de kraan nog gestationeerd in Singapore in een samenwerkingsverband tussen Keppel en Smit. Over de hoofdmast heeft de bok een capaciteit van 1226 ton. Op de foto staat het A-frame nog in de lange afstand transport positie.
Maximaal kan deze bok uitgerust worden met een 160m lange hoofdmast en 15m vaste jib.
Tak Lift 7 is een bijna exacte kopie van Tak Lift 6, gebouwd in 1976.


Bonn & Mees is een andere oer Hollandse firma gespecialiseerd in bokken. De grootste bok is de Matador 3, gebouwd in 2002 als 1500 tons bok, recentelijk is de capaciteit opgevoerd naar 1800 ton.
Met enige regelmaat staat er weleens een "land kraan" samen met een bok te takelen. Zoals op deze foto de Matador 1 samen met een AC 650 van Mammoet bij het plaatsen van opslagtanks.
Dit is de Roll Dock Sea met aan boord 2 bokken van Mammoet Maritime. De kranen zijn van Liebherr met een capaciteit van 350t per stuk.
Ook worden er weleens standaard kranen op een ponton geplaatst om zo een hijs-schip te creeeren. Het voordeel tov. bokken is dat deze kranen kunnen roteren op het dek terwijl een bok in zijn geheel moet draaien.
Op de foto is de Dina M van Stemat te zien, de kraan op het dek is een Manitowoc 4100W Ringer.
Herbosch Kiere zette een American 11320 in guyed-derrick opstelling op een ponton.
Sarens zette voor een project 2 stuks CC 2800-1 op pontons omdat er geen bruikbare kade beschikbaar was waar de kranen op konden staan.
ALE heeft voor het plaatsen van brugdelen bij de Muiderbrug dit bokje gebouwd, zowel het hijsen als toppen geschiet door middel van strand jacks.
Voor werk op zee bestaat er nog een categorie, de zogenaamde jack-up barges. Om zo min mogelijk last te hebben van golfslag drukt men het gehele eiland uit het water.
Op de foto staat de Seafox 7, gebouwd in 2008 en uitgevoerd met een 300 tons Favco kraan.
De Rambiz is voortgekomen uit een samenwerking tussen Scaldis en Van Seumeren om in Portugal brugdelen te hijsen. Het zijn dezelfde masten als van de ringer kranen van Van Seumeren en de gedachte was als er geen werk op het land was, zouden ze er met minimale investeringen land kranen van kunnen maken.
Gebouwd in 1995 door 3 pontons te koppelen, 2 parallel en eentje er dwars bovenop. Op beide pontons zijn vervolgens kranen geplaatst, de rechter kraan heeft een capaciteit van 1700 ton en de linker 1600 ton. Nadat de klus in Portugal geklaard was is het kraanschip omgebouwd tot zijn huidige vorm en is Van Seumeren uit de samenwerking gestapt. Onderussen bouwt Scaldis de Rambiz 2, waarop 2 1800 tons A-frame kranen van Huisman op geplaatst worden.
Tot slot komen we bij de grootste kraanschepen ter wereld uit. Aller eerst de Saipem 3000 van Saipem, te water gelaten onder de naam Maxita. Later is de 2400 tons Clyde kraan van de Pearl Marine afgehaald en op de romp geplaatst.
Grootste bij de firma Saipem is de Saipem 7000. Begonnen als de M7000 voor de firma Micoperi, in 1990 ging deze firma failliet en 5 jaar later is het kraanschip door Saipem overgekocht en hernoemd naar Saipem 7000. Beide American kranen hebben een capaciteit van 7000 ton!
Heerema mag natuurlijk ook niet ontbreken in dit rijtje. De Hermod is samen met de Balder in 1978 gebouwd oorspronkelijk stonden er op elke boot zowel een 2000t als een 3000t kraan op. Inmiddels zijn de capaciteiten van de Balder opgevoerd naar 2700 en 3600 ton. De Hermod hier op de foto beschikt nu over kranen met capaciteiten van 3600 en 4500 ton!
Grootst bij Heerema is de Thialf, gebouwd in 1985 voor McDermott onder de naam DB 102. In 1988 gingen McDermott en Heerema een partnerschap aan onder de naam Heeremac, dit ging goed tot ze in 1997 weer opsplitsten en Heerema de DB 102 overnam en hernoemde naar Thialf. In 2000 is het kraanschip geupgrade en hebben beide kranen een capaciteit van 7100 ton en is het daarmee het sterkste kraanschip ter wereld.
Om in te spelen voor de komende decomissioning van alle platformen op de Noordzee laat Heerema een nieuw schip bouwen, de Aegir. Uitgevoerd met een 4000 tons kraan van Huisman.
Tot slot de Stanislav Yudin van Seaway Heavy Lifting, gebouwd in 1985 met een 2500 tons Gusto kraan. Op de foto werden net de motoren weer gestart na weken stilgelegen te hebben.
De grotere broer is de Oleg Strashnov uit 2010 met een 5000 tons Gusto kraan. Het kraanhuis is hierboven 2 maal te zien, een keer in de takels van de Matador 3 en een keer hangend in de Rambiz.
Go to Top

  Design en Vormgeving: Emiel - © 2004 - All rights reserved. (best weergegeven bij een resolutie van 1024 x 768)