Horizontaal en verticaal transport

Home
Kranen

American
Demag
Faun
Gottwald
Grove
Krupp
Liebherr
Sennebogen
Spierings
Overige

Vrachtauto's
Evenementen
Mammoet
Wat is er nieuw?
Wat komt er?
Links
Over mij & contact
Wallpapers
Gastenboek



LTM 1800

Deze LTM 1800 is een van de eerste van dit type en heeft het TAN afspanning type waarover hieronder meer.

Deze kraan was destijds geleverd aan het duitse Schmidbauer KG en heeft hier vele jaren zijn werk gedaan. Tentijde van het maken van deze foto's stond de kraan bij de handelaar P. van Adrighem in Vierpolders.

De onderwagen van deze kraan is nagenoeg gelijk aan die van een LG 1550, zoals bijvoorbeeld deze van Buller. Het verschil is dat de LG 1550 met een vakwerk mast opgebouwd wordt en deze met een tele-mast. Wanneer een bedrijf de LG 1550 of de LTM 1800 uitvoering heeft kan deze de andere giekoptie kopen en kan de kraan in beide opstellingen opgebouwd worden.
Het voordeel van een telemast is de kortere opbouwtijd en minder transport kosten omdat alleen het ballast + de giek seperaat vervoerd dienen te worden tov. alle giekdelen van een LG.

Nadat de kraan een tijdje met alleen de hoofdmast gestaan heeft werd er ook een jib op gemonteerd.

Nog wat meer foto's van de LTM 1800 met jib.

Iets wat deze LTM 1800 onderschijd van de meeste andere is het TAN-afspannings systeem.

Dit systeem is moeilijk om uit te leggen, om het enigzins te verduidelijk heb ik bovenstaande rode lijnen getrokken. De hijsdraad gaat eerst via de sprenkels en de jib naar het haakblok en dan weer naar boven, over de jib terug naar de sprenkels en dan het afspanningssysteem in.

De hijsdraad gaat aan beide kanten over 2 sets schijven, in het midden zit nog een schijf welke rechts met links verbind. Deze 3 onderdelen zitten weer aan een bok vast welke weer vast zit aan het broekstuk van de jib. Hoe meer gewicht er in de haak hangt hoe meer kracht er op de hijsdraad komt te staan en hoe beter de afspanning werkt.

Hier is het systeem niet nuttig omdat de mast niet uitgeschoven is, om het systeem wel goed in werking te zien zijn er op RMkrane wat foto's te zien van deze kraan in actie met de TAN afspanning: LTM 1800 Schmidbauer KG

Tot slot nog 2 foto's welke ik in een folder van Liebherr vond. Hier is ook het TAN-systeem goed te zien. De andere foto toont hoe de mast getransporteerd werd.

Go to Top

  Design en Vormgeving: Emiel - © 2004 - All rights reserved. (best weergegeven bij een resolutie van 1024 x 768)