De vrachtwagencabine ofwel de bestuurderscabine kan in feite als een tweede woning van de vrachtwagenchauffeur beschouwd worden. Vanuit de cabine bestuurt hij of zij de vrachtwagen. In de cabine bevinden zich behalve de stoelen voor de bestuurder en een eventuele bijrijder, een dashboard, pedalen, een versnellingsbak en alle tools waarmee de vrachtwagen bediend kan worden.
De cabine
Er zijn twee soorten vrachtwagencabines. De eerste is de torpedocabine die zich achter de motor maar boven de vooras bevindt. Deze cabine zien we veel bij kiepwagens. Een frontstuurcabine daarentegen is voor of boven de vooras geplaatst. Bij een moderne vrachtwagen kan deze cabine kantelen zodat de motor makkelijker te bereiken is. Met een frontstuurcabine is het mogelijk om een maximale laadruimte te creëren.
De trots van de vrachtwagenchauffeur
De cabines van tegenwoordig zijn behoorlijk luxe ingericht. Dat moet ook wel als er regelmatig lange ritten gemaakt dienen te worden. Soms lijken de cabines op kleine, luxe appartementen, met alles erop en eraan. De meeste vrachtwagenchauffeurs zijn erg trots op hun wagen. Het is dan ook niet zo vreemd wanneer familieleden de jarige vrachtwagenchauffeur verrassen met een taart waarop zijn of haar vrachtwagen staat afgebeeld. Iemand anders zou immers net zo blij worden met een taart met daarop een afbeelding van zijn of haar favoriete hobby of sport. Er zijn tegenwoordig veel verschillende taarten te verkrijgen – kijk gauw op https://www.jeeigentaart.nl/ voor alle opties – zodat er voor iedereen wel een passende taart te vinden is.
Van alle gemakken voorzien
Veel vrachtwagenchauffeurs hebben nogal wat apparaten in hun cabine staan, maar het is (nog) niet mogelijk om er zelf een taart te bakken. Meestal beschikken de chauffeurs over een magnetron, een waterkoker en/of koffiezetapparaat, een koelkastje of koelbox en een televisie. Vaak zijn de cabines uitgerust met één of twee slaapplaatsen en een (paar) goed(e) matras(sen). Soms heeft de cabine een verhoogd dak voor een slaapplaats. Meestal is er ook een 230 volt aansluiting aanwezig waarop alle apparatuur aangesloten kan worden. Ook een laptop gaat meestal mee, evenals een stand kachel of een stand airco. Voor de waardevolle spullen is er een kluisje aanwezig.
Betere tijden
Kortom, de vrachtwagen is in de loop der jaren heel wat luxer geworden. Daarmee vergeleken hadden de vroegere chauffeurs op de eerste vrachtwagens weinig tot geen comfort. Toen was de bestuurdersplaats enigszins vergelijkbaar met die van een koetsier op de bok, zonder enkele beschutting tegen de weersomstandigheden. Nu beschikt de vrachtwagenchauffeur over een luxe cabine, maar dat is ook wel nodig als er lange ritten gemaakt moeten worden. En met de huidige regels die voorschrijven dat een chauffeur niet langer dan een vastgesteld aantal uren achter elkaar mag doorrijden, moet er zeker een eigen plek voorhanden zijn waar hij of zij heerlijk kan uitrusten en relaxen. Hotelovernachtingen maken de reis immers onnodig duur en bovendien laten de meeste chauffeurs hun lading niet graag onbeheerd achter.