In vroegere tijden, toen de landbouw veel kleinschaliger was dan tegenwoordig het geval is, beschikten de boeren over werkpaarden die hen hielpen bij de werkzaamheden op het land. De werkpaarden werden als trekdier ingezet om bijvoorbeeld het land om te ploegen of een kar voort te trekken. In de loop van de 20e eeuw werden de alom gewaardeerde werkpaarden gaandeweg vervangen door ‘mechanische werkpaarden’, zoals de tractoren toen vaak genoemd werden.
Gemotoriseerde voertuigen met paardenkracht
De transportrevolutie van de 19e eeuw heeft geleid tot de aanleg van een groot aantal spoorlijnen en (verharde) wegen maar ook tot de uitvinding van de auto, de fiets en de tractor. Aan het begin van de 20e eeuw werden deze voertuigen verder ontwikkeld: zo werden de tractoren van Europese fabricage, die aanvankelijk door stoommachines werden aangedreven, al gauw voorzien van een dieselmotor, waarbij het motorvermogen uitgedrukt werd in mechanische pk’s.
Historische tractoren
Lanz, een Duitse fabrikant die indertijd hoofdzakelijk landbouwmachines produceerde, lanceerde in 1878 zijn eerste stoomtractor. In 1916 nam de fabrikant de Duitse ingenieur Fritz Huber in dienst die het concept van de legendarische Lanz Bulldog ontwikkelde. Deze revolutionaire tractor werd in 1926 geïntroduceerd en was jarenlang een gewild landbouwvoertuig.
Ook de Hannoversche Machinenfabrik AG (Hanomag) hield zich vanaf 1912 bezig met de productie van tractoren. Tractoren werden echter niet alleen maar in Duitsland gefabriceerd. In Amerika werden bijvoorbeeld in 1917 de eerste Fordson landbouwtractoren geïntroduceerd. Deze tractoren, herkenbaar aan hun blauwe kleur, werden na 1965 gewoonweg Ford genoemd.
Diverse tractormerken
In de loop van de 20e eeuw zijn er een groot aantal tractormerken op de markt gebracht, zoals Ursus, Zetor, Fendt, McCormick, Landini, John Deere, Fiat, Massey Ferguson en ga zo maar door. Veel van die tractormerken bestaan inmiddels niet meer en de tractormarkt wordt tegenwoordig gedomineerd door een klein aantal tractormerken, waaronder New Holland.
Onderhoud en reparaties
Elk groot tractormerk beschikt over een aantal filialen, waarin zowel een magazijn als een garage gehuisvest is. Boeren kunnen hier terecht wanneer ze een nieuwe tractor willen kopen, maar ook als hun tractor een onderhoudsbeurt nodig heeft of gerepareerd dient te worden. Het komt echter geregeld voor dat de tractor tijdens de werkzaamheden op het land er plotseling mee ophoudt.
Gelukkig hebben de monteurs tegenwoordig de beschikking over servicewagens die een praktische inrichting kennen. Informatie over de bedrijfswageninrichting van https://www.worksystem.nl/ is te vinden op hun website, waar overigens ook andere benodigdheden te verkrijgen zijn, zoals ladderhouders en werklampen. Doordat de servicewagens van de tractormonteurs overzichtelijk en doelmatig zijn ingericht, kunnen de reparaties ter plaatse vlot uitgevoerd worden, zodat de boeren hun werkzaamheden op het land zo snel mogelijk kunnen hervatten.